Répertoire des sources philosophiques antiques

The « orphic » tablets and greek reigion : further along the path / edited by Radcliffe G. Edmonds III

Id. interne:
9b0be367
Auteur:
Edmonds, Radcliffe Guest
Publication:
Cambridge ; New York […] : Cambridge university press, 2010, [x]-385 p.
Année:
2011

Note

  • Texte grec annoté avec restitution du texte et traduction anglaise. Études en anglais. — Notes. Bibliogr. p. 331-371. Indices, p. 372-385. ——— Comprend : Part I, The tablet texts, p. 3-50 : I.1, R. G. Edmonds III, Who are you ? A brief history of the scholarship, p. 3-14. — I.2, R. G. Edmonds III, The « Orphic » gold tablets : texts and translations, with critical apparatus and tables Radcliffe G. Edmonds III, p. 16-50. - Table des concordances avec les éditions précédentes, p. 40. - Table 2.2, Group A : Lamellae with « Pure from the Pure » formula, p. 41. - Table 2.3, Group B : Lamellae with the « child of earth and starry heaven » formula, p. 42-43. - Table 2.4, Group C : Lamella with « orphic » text, p. 44. - Table 2.5, Group D : Lamellae wth Dionysos and Persephone (and/or Demeter) and other deities, p. 45. - Table 2.6, Group E, Lamellae and epistomia with chaire-formula to Plouton and/or Persephone, p. 46. - Table 2.7, Group F, Lamellae and epistomia with only the deceased’s name and the word « mystes », p. 47-48. - Bibliogr. et abréviations, p. 49-50. —— Part II, Texts and contexts, p. 53-199 : II.3, Fritz Graf, Text and ritual : the Corpus eschatologicum of the Orphics, p. 53-67. — II.4, Alberto Bernabé & Ana I. Jiménez San Cristóbal, Are the « Orphic » gold leaves Orphic ?, p. 68-101. — II.5, Hans Dieter Betz (translated by Maria Sturm), « A child of earth am I and of starry heaven » : concerning the anthropology of the Orphic gold tablets, p. 102-119. — II.6, Thomas M. Dousa, Common motifs in the « Orphic » B tablets and egyptian funerary texts : continuity or convergence ?, p. 120-164. — II.7, Yannis Z. Tzifopoulos, Centre, periphery, or peripheral centre : a cretan connection for the gold lamellae of Crete, p. 165-199. - En appendice, Table 7.1, Group G : unincised lamellae, p. 199. —— Part III, Semiotic and narrative analyses, p. 203-330 : III.8, Claude Calame (translated by Sarah Melker), « Orphic’ invocations and commentaries : funerary transpositions of religious discourse, p. 203-218 [traduction de : « Invocations et commentaires “orphiques” : transpositions funéraires de discours religieux », dans M.-M. Mactoux & É. Geny, Discours religieux dans l’Antiquité, Paris, 1995, p. 11-30]. — III.9, Christoph Riedweg, Initiation - death - underworld : narrative and ritual in the gold leaves, p. 219-256 [aboutit à une reconstruction du discours sacré orphique, avec texte grec, étude et traduction en anglais]. — III.10, Radcliffe G. Edmonds III, Sacred scripture or oracles for the dead ? : the semiotic situation of the « Orphic » gold tablets, p. 257-270. — III.11, Miguel Herrero de Jáuregui, Dialogues of immortality from the Iliad to the golden leaves, p. 271-290. — III.12, Dirk Obbink, Poetry and performance in the Orphic gold leaves, p. 291-309. — III.13, Christopher Faraone, Rushing into milk : new perspectives on the gold tablets, p. 310-330.