Alexander of Aphrodisias in the arabic tradition : text and studies : Collected and reprinted by Fuat Sezgin ; in collaboration with Mazen Amawi, Carl Ehrig-Eggert, Eckhard Neubauer
- Id. interne:
- d59a44e0
- Auteurs:
- Sezgin, Fuat ; Amawi, Mazen ; Ehrig-Eggert, Carl ; Neubauer, Eckhard
- Publication:
- Francfort-sur-le-Main : Institute for the history of arabic-islamic science at the Johann Wolfgang Goethe university, 2000, 226 p. Coll. « Islamic philosophy », 101
- Année:
- 2000
Note
-
Collection d’articles parus précédemment, par divers auteurs. — Notes. ———— Contient : p. 1-58 : Aron Günsz, « Die Abhandlung Alexanders von Aphrodisias über den Intellekt : aus handschriftlichen Quellen zum ersten Male herausgegeben und durch die Abhandlung : “Die Nûslehre Alexanders von Aphrodisias und ihr Einfluss auf die arabisch-jüdische Philosophie des Mittelalters“ eingeleitet. = Diss. Leipzig : Philosophische Facultät der Universität, Berlin : H. Itzkowski, 1886, 56 p. — Texte hébreu annoté : Maamar besechel, nach der arabischen Uebersetzung des Ishak ben Honein in’s Hebräische übertragen von Samuel ben Juda (1324-40), p. 58-43. introduction du texte, p. 35-41, étude, p. 3-32, en allemand. ——— p. 60-65 : Moritz Steinschneider, « Zu Alexander von Aphrodisia », Magazin für die Wissenschaft des Judenthums (Berlin), 14 (1887), p. 190-195. — Article en allemand. ——— p. 67-91 : Julius Guttmann, « Das Problem der Willensfreiheit bei Hasdai Crescas und den islamischen Aristotelikern ». dans W. Salo Baron & Alexander Marx (éd.), Jewish studies in memory of George A. Kohut, New York, 1935, p. 325-349. —— Étude en allemand. — Anhang, Die Schrift des Alexander von Aphrodisias De fato in der islamischen Philosophie, p. 88-91. ——— p. 93-138 : James Finnegan, « Texte arabe du Περὶ νοῦ d’Alexandre d’Aphrodise », Mélanges de l’Université Saint-Joseph, 33 (1956), p. 159-202. — Notes. —— Texte arabe annoté, p. 135-117, étude en français, p. 95-116. —— Notes supplémentaires sur les rapports entre le texte grec et la traduction arabe, p. 136-138. —— Étude : 1, L’influence du Περὶ νοῦ dans le monde de la pensée arabe, p. 95-107. — 2, Le terme intellectus adeptus ([al- ‘aql al-mustafâd]) pour traduire ΝΟΥ, p. 107-114. — 3, Note sur la traduction, p. 114-115. — 4, Le texte édité, p. 115-116. ——— p. 139-158 : « al-Fârâbî et le Περὶ νοῦ d’Alexandre d’Aphrodise », Mélanges Louis Massignon. 2, Damas, 1957, p. 133-152. —— Étude en français : 1, Intellect matériel [les équivalents grec et arabe ne seront pas notés ici ; L'étude décline à chaque fois : A, Le terme. B, Les doctrines], p. 138-141. — 2, Intellect-habitus [id.], p. 141-143. — 3, Intellect actif, p. 143-146. — 4, Intellect acquis, p. 147-151. ——— p. 159-192 : Shlomo Pines, « Omne quod movetur necesse est ab aliquo moveri : a refutation of Galen by Alexander of Aphrodisias and the theory of motion », Isis (Philadelphia), 52 (1961), p. 21-54. — Étude en anglais. —— Principales articulations de l’article : 1, Galen’s critique, p. 159-172. — 2, The views of some commentators and philosophers, p. 172-192. ——— p. 193-226 : Shlomo Pines, « A new fragment of Xenocrates and its implications » [based on an arabic text by Alexander], Philadelphia, 1961, 34 p. Coll. « Transactions of the American philosophical society », n. s. 51.2. — Index, p. 226. —— Étude en anglais : 1, Alexander of Aphrodisias’ refutation of Xenocrates, p. 195-197. 2, A discussion of Xenocrates’ thesis, p.197-202. — 3, Metaphysics III, 3, p. 202-206. — 4, Xenocrates and some mathematical doctrines and tendencies, p. 206-213. — 5, Physics I, 1, p. 213-218. — 6, Alexander’s refutation of Xenocrates, p. 218-222. — 7, Recapitulation, p. 222-223. —— Excursus 1, Some ancient and medieval interpretations of the first chapter of the Physics, p. 223-225. — Excursus 2, [interprétation partielle d’un passage obscur des Seconds analytiques, II, 13, 96b, 15-25], p. 225.
Texte antique
-
Opera selecta ( Alexander Aphrodisiensis ) :
édition , commentaire , traduction